Egy rég elfelejtett háború

Jenny Diski Sheila Rowbotham emlékiratairól

A világmegváltó ‘68-as hippi-generáció most megy nyugdíjba, tanulságokat von le és hiányolja a mai lázadókat. A hatvanas évek lázadói csúfos vereséget szenvedtek el a tőkétől és a kapitalista államtól. Vajon a céljaik és eszményeik voltak helytelenek és a konfliktusuk illuzórikus? Egyesek szerint csupán lebecsülték az ellenfél erejét és a feladat súlyát.

Sheila Rowbotham, ismert baloldali feminista pár éve írt visszatekintésében is inkább a nosztalgia a meghatározó, akárcsak a magyar „nagy generáció” beképzelt tagjainál, de micsoda különbség ha azt nézzük, hogy Rowbotham a mai napig nem adta föl se marxista, se feminista meggyőződését!

Vietnámi háború elleni tüntetés a londoni Trafalgar téren 1968 március 24-én. (fotó: Jim Gray/Keystone — Getty Image)

Egy-két évvel ezelőtt Germaine Greer a Turner-díjra jelölt művészek listájának taglalásakor rosszkedvűen azt találta mondani, hogy ha a világ a mostaniak szerint alakul tovább, akkor örül, hogy sokáig már nem kell részét képeznie. Volt idő, amikor a barikádra mászott volna, és a meggyőződésétől hajtva hirdette volna, mit is kell tennie a világnak, hogy jobbra forduljanak a dolgok. Természetesen a tény, hogy most a pusztulása, összeomlása felé haladó világról kell panaszkodnia, azt is megmutatjal, hogy abban az időben, amikor a leghősiesebben harcolt a világ jobbításáért, az egyáltalán nem figyelt rá oda, hanem haladt tovább érzéketlenül a maga útján.

A düh, a csalódás és az elbukás epizódjai mind olyan generációs dolgok, amelyek olyan elkerülhetetlenek, mint a hormonális ciklusok, de - úgy tűnik - a háború utáni baby-boom generációt mégis meglepetésként érték. Olvashattunk ezekről az életfázisokról a klasszikus és a modern irodalomban is, ott vannak a történelemben, a drámákban, a költészetben és szüleink, nagyszüleink mormolásában, amire nem figyeltünk oda. Mi azonban azt gondoltuk, hogy a mi időnk más lesz. Úgy tűnik még mindig azt hisszük, hiszen szinte máig sem tudtuk megfejteni mi történt.

Nemrégiben hallottam egy rádióinterjút egy utolsó éves diákkal, akit az ENSZ hívott meg egy ifjúsági konferenciára a bolygó állapotáról. Azt állította, azzal a szándékkal ment, hogy helyrehozza mindazokat a problémákat (háború, szegénység a harmadik világban, ökológiai katasztrófa, globális kapitalizmus), amiket a szülei hoztak létre a világban. Egyszer csak rádöbbentem rájöttem, ez a diák rám gondol. Nem, drágám – gondoltam – ez így nem stimmel. Nem én, nem mi voltunk azok. Ők voltak. A szüleink voltak, akik az egész felfordulást okozták, amit mi az 1960-as években nekiálltunk helyrehozni.

Világosan emlékszem rá. ”Mi csak próbáljuk kijavítani azokat a hibákat, amiket ti csináltatok” – mondtam minden megrökönyödött idősebbnek, aki csak kérdezett. “Ez nem ilyen egyszerű.” – mormogták, nekünk meg az ajkunk megvetésre görbült. És elindultunk demonstrálni, drogozni, mindent rendbe hozni, forradalmat szítani, mindent másképp csinálni. Volt egy álmunk és Sheila Rowbotham szerint ennek többnek kellett volna lennie egy álom ígéreténél. Közben az öregek egymás felé fordultak, pánikba este és aztán hallgattak a szavunkra. De ez az egyezség része. Az idősebb generációba tartozáskor kiderül, és ezt elég nehéz megélni, hogy nincs idő filozofikusnak lenni a fiatalsággal kapcsolatban. Mindenesetre mi úgyis „pártfogóskodásnak” vettük és rá se bagóztunk volna. És ez így megy tovább örökkön örökké.

A hatvanas évek generációjának lehet, hogy volt egy álma, de egy mai végzős diák szemszögéből úgy tűnhet, nem valósították meg. Úgy is látszódhat, hogy a múlthoz való kapcsolatukban álmok határozzák meg őket. Sheila Rowbotham 1960-as emlékiratai egyfajta kísérletet alkotnak arra nézve, hogy visszaállítsa az álmodás, az álom becsületét egy világban, ami megveti azt és ami – szerinte – elvesztette az álomra való képességét – bár meg kell vallanom, hogy számomra a cím leginkább Disney Hófehérke és a hét törpéjének világát idézi föl. Vagy az „Egy álom ígérete” nem az a dal volt, amit az a tipikusan túlartikuláló szoprán énekelt, miközben Cinders jövendőbeli hercegének karjaiban himbálózott? Áh, nem is, az „A Dream Is a Wish Your Heart Makes” volt az, ami viszont ugyebár ugyanabban a szentimentális stílusban utazik. A csepegő címhez méltóan Rowbotham szövegeit a félreértésekre vonatkozó panaszok és – ahogy azt saját fiatalságunkból is jól ismerjük – a leegyszerűsítés vádja tüzeli:

„Amikor a 60-as évek reményt keltő radikális ígérete megfeneklett, a legkülönfélébb módokon ítélték el, mint ami nevetséges, lehetetlenül utópisztikus, visszatetsző, komolykodó vagy kiforratlan. A punk-ok megvetették, mint valami nyálas valamit, a thatcheri jobboldal erkölcsileg rothadtnak ítélte, az 1990-es évek konszenzusa naivnak tartotta. Az álmok kimentek a divatból.

Egy higiénikusra sikált hatvanas évek kép kellett, hogy előbukkanjon, ízlésesen csomagolva, mint olyan nagy csinnadrattával járó, mozgalmas korszak, ami időről-időre felidézhető némi szelektív, de nosztalgikus kukkolásra: a fogamzásgátló, a miniszoknya, a Beatles, a „swinging London”, forradalom az utcákon. Mintha ez mind olyan egyszerű lett volna!”

Mégis, van valami különleges az 1960-as évek generációjában: nem sikerült megváltoztatni a rendszert, de a hatvanas éveket, a mi hatvanas éveinket, lángolónak vagy legalábbis tündöklőnek tartottuk meg a világban. A fiatalok, azzal együtt, hogy elítélnek minket, egyben talán irigyek is ránk. Bármilyenek is voltak a mi hatvanas évekbeli dolgaink, abban a biztos és határozott tudatban cselekedtünk, hogy ha befejezzük az egészet, lesz majd munkánk, amihez visszamehetünk. Jól éreztük magunkat, jó zenéket hallgattunk, saját készítésű egyenruhákat hordtunk, gyermekként tobzódtunk a drogok és fény-showk között. Kiadósakat keféltünk, utcára vonultunk, ijesztgettük a lovakat a Grosvenor Téren, és mindeközben igaznak és becsületesnek éreztük magunkat, hogy felkavarjuk az állóvizet.

A kimondott ígéret arra irányult, hogy előbb-utóbb a mi kezünkbe kerül a gyeplő. Hát most nézzetek ránk, hippikre, radikálisokra, amint kigúnyoljuk a hagyományokat és a képmutatást! Talán ne lennénk képesek vezetni a világot, úgy ahogy azt kell; úgy ahogy azt szerintünk kell? A kimondatlan ígéret pedig az volt, hogy miután kilépünk az egészből, képesek leszünk visszatérni a munka, a tanulás világába, megkapjuk azt a stabilitást, amelyet a jobbítás feladatáért feladtunk. Nem kétséges, hogy ez utóbbi sokaknak valóra vált. A többieknek – az én generációm nagyjából most éri el a nyugdíj korhatárt – itt van ez a világ, amit mi hoztunk össze. Egyikünk ma az Egyesült Államok elnöke [Clinton], egy másik az Egyesült Királyság miniszterelnöke [Blair], sokan egyetemi emberek, tanárok, publicisták, írók, műsorszerkesztők, megint mások biztosan rendőrök, gyárosok, mérnökök, várostervezők, köztisztségviselők. Ha szeretnénk a nők és melegek helyzetében bekövezett előrelépéseket magunknak tulajdonítani, akkor kit okoljunk Thatcherért, a privatizációért, a multinacionális vállalatok erejéért, az elhibázott oktatásügyért, a világ nagy részének nyomasztó szegénységéért, a fegyveriparért? Sheila Rowbotham szerint a hatvanas évek reményt keltő radikális igéretei megfeneklettek. Azt nem mondja el, hogy miért. A könyve valójában nem több, mint unalmas emlékezés egy fiatalkori elkötelezettségre, visszaemlékezés, épp az a fajta nosztalgia, amivel az utána jövőket vádolja. Tulajdonképpen még az első női emancipáció témájú konferencia előtt lezárja, azaz azelőtt, hogy saját, komoly kutatása a nők történetéről elkezdődne.

Rowbotham a középosztálybeli, tory és metodista beállítottságú West Ridingben lezajlott gyermekkor után költözött Londonba, ahol a korszellemnek megfelelően az utcák marxizmus-leniniznussal voltak kikövezve. A szigorú, bentlakásos kollégium, ahol tananyagon kívűli Sartre–t és Kerouac-ot olvasott, szabadidejében pedig Juliette Greco-nak készült, a Sorbonne, ahol első barátja kézbe vette vidéki stílusát, majd elhagyta, Oxford, Aldermaston, majd Edward és Dorothy Thompson-on keresztül az újbaloldal Carlisle utcai gyűjtőhelye, a Partizán, a Sohoban. Nagyjából ez a korai hatvanas évek földrajza. Az emberek elkezdtek mozogni és hacsak nem voltál teljesen befelé forduló, akkor neked is találkoznod kellett egyikükkel-másikukkal. Örömmel fedezték fel, hogy hasonló könyveket olvasol, még újakat is javasoltak, le voltál nyűgözve, hogy annyira élvezik a társaságod, még a közösségükbe is bevesznek. Az hogy be lettél mutatva a radikális Londonnak olyan volt, mikor az óvodába mész, félelmetes, de ugyanakkor szavatolja az utadat a hasonszőrüekhez. Persze furcsa volt, hogy olyan szülők, mint Rowbotham-ék, akiket reménytelenül konveciókhoz ragaszkodóknak gondolnánk, elengedték a lányaikat egyetlen barátnővel Párizsba. Az idők már azelött is változtak, mielőtt mi bármit változtattunk volna.

Rowbotham időközben egykedvűen örökíti meg a saját szexuális fejlődését és problémáit: a bizonytalanságot afelett, hogy vajon elmondhatja-e magáról, hogy elvesztette a szüzességét, ha nem volt orgazmusa, vajon lesz-e valaha neki, és ha igen, akkor vajon a narancssárga-e a megfelelő szín, aminek eszébe kell jutnia? Ezekre és más kérdésekre (mint pl. a születésszabályozás, a csikló fontossága, megismerkedés olyan szocialistákkal, mint Robin Blackburn, Gareth Stedman Jones, Perry Anderson – aki arra sarkalta, kérdőjelezze meg Edward Thompson nem-szektárius újbaloldalának elfogadását, a szempillafestés frivolitása) a válaszok főleg Bob Rowthorntól jöttek, aki Rowbotham tanácsadója és hosszútávú – hát nem is tudom, mit mondjak! – barátja lett. Az 1970-es évek feminizmusának magvai azonban még távol voltak a szárba szökkenéstől. A politikai forradalom a férfiak asztala volt. A nők szeretők, titkárnők, a teával foglalatoskodók voltak, de forradalomban csak akkor vettek részt, ha úgy viselkedtek, mint a férfiak. A kulturális változás hiányában tehetetlennek érezve magát Rowbotham ahhoz folyamodott, amit ő “gerilla-merényletnek” hív. Egy éttermi tartózkodás alkalmával Bob és annak köre teljesen ignorálta őt egy éles hangvételű politikai beszélgetés alkalmával. Mindeközben ő egy férfit vett észre a szemközti ablakban, aki épp öltözködött. Rowbotham ekkor rágyújtott egy monológba a férfi meztelenségéről.

“Beletelt egy kis időbe, amíg az asztalnál ülők észrevették, annyira bele voltak feledkezve intellektuális vitájukba. Perry ettől fogva utálattal utalt rám és úgy emlegetett: ’az a lány’.” Az osztályháttér kérdése szintén egy kapcsolódó probléma volt:

„Jobban átgondolva a dolgot, arra jutottam, hogy sok ellentétem a munkásosztállyal a kívűlállóságomból ered. “Durva egy pina vagy!” – mondta egy leedsi tájszólásban beszélő férfi, amikor a Briggate utcán mentem kis beatnik-szerelésemben. Elhatároztam megpróbálok kicsit változtatni az öltözékemen. Mégsem lehetek egy jellegtelen szocialista.”

A 60-as évek vége felé Rowbothamot megkísértette a droggal átítatott hippi-kultúra, aminek kapcsán acid-trip-ek, és az Alexandra Palace-on eltöltött 14 órás Technicolor Dream partik emlékeit idézi fel. Az egész azonban csak egy röpke flört volt. Edward Thompson atyáskodóan megdorgálta:

„Szerintem ez sem nem jobb, sem nem rosszabb, mint a pszichikai önpusztítás más formái – de éppen most rosszabb, mert ez egy olyan kultúrához tartozik, ami végletesen önközpontú, beképzelt és dramatizáló. Nagyon hasonlít mondjuk a metodizmus új formáihoz: önvizsgáló ergo max. boldogtalan és max. nem jó a közösségiségben. … az a bonyolult kultúra, aminek a csónakjában evezel – az nem „te” vagy…inkább próbálj meg más világokról is beszélni egy kicsit!”

Szerencsére aztán a soron következő Vietnám-demonstráció a Grosvenor Téren, na meg a terv hogy a TV-és helyszíni nézők szeme láttára az Oxford–Cambridge regattán kifügesszék az ”Oxbridge evez miközben Vietnám lángokban” szlogent a hídon, visszahúzta a Fiatal Szocialistákhoz (akik nem voltak önközpontúak, beképzeltek, és dramatizálók?)

És így tovább. A párkapcsolti problémák (Rowthornnal való kapcsolata úgymond “nyílt“ lett), a politikai erőlködések (a Black Dwarf-kollektíván belüli csatározások), a kitartó röplapozás és felvonulások (Kémek a békéért, Grosvenor tér), a nőkkel kapcsolatos attitűdök kérdése (le kell-e sétálnunk meztelenül a lépcsőn Jean-Luc Godard kedvéért? „Nem gondolod, hogy én még egy pinát is unalmasosá tehetek?” – kiáltott fel az ötletgazda)

A szexualitás pedig politikai ügy lett, amikor a Nemzetközi Szocialisták [brit trockista szervezet] úgy döntöttek kizárják. “Egy sztálinistával kefélsz! – sziszegte egy ember Hornseyban miközben a falnak nyomott egy partin”. Ez volt a nőmozgalom kezdete? Rowbotham elkezdett a női emancipációra fókuszáló öntudatosság-építő csoportjában [consciousness raising group] tevékenykedni.

“Meggyőződésem volt, hogy a nők különössen hozzá tudnak járulni a viselkedésről, érzelmi válaszokról, mindennapi létezésről, és tudatosságról alkotott radikális gondolkodáshoz.”
A személyes problémája a politikaival szembe továbbra sem akart megoldódni. Rowbotham naplójába jegyezte be ezt a dillemmát: “A maszkulinitás túlsúlyban lévő kultúrája csak a kapitalizmus következménye, vagy van valami háttérben meghúzódó struktúra, amit „patriarchalizmusnak” hívhatunk. Másodsorban szerettem volna tudni, hogy arra kell-e koncentrálnunk, hogy megváltoztassuk a forradalmi baloldalhoz való hozzáállásunkat és viselkedésünket vagy általánosságban kellene-e megérintenünk a nőket?”

A többi már történelem, bár úgy tűnik, ebben a témában még meg kell várnunk a második kötetet Rowbotham-től. De ha az álomra való képesség hiánya a probléma, akkor ezzel mindenképpen ő az, akit itt meg kell vádolnunk. Rowbotham szorongó komolysága nem valószínű, hogy új generációkat fog álmodozásra késztetni. A fiatalok (és néhányan az öregek közül) a hatvanas évek radikalizmusáról és a nőmozgalom első fellángolásairól szóló feljegyzéseit olyan zavarbaejtőnek fogják találni, mint ha a szüleiket hallanák a saját nemzésükről. Például hogyan álljanak hozzá (vagy közülünk hogyan álljon bárki) a Black Dwarf szerkesztőségéből való kilépéséhez? Miután a forradalmi élcsapat koncepciót képviselő Fred Halliday azzal utasította el az “Azonos jogok az oroszlánnak és az ökörnek egyenlő a zsarnoksággal” című vitaindító írását, hogy “100%-ig nem ért egyet vele”, a “Hamupipőke beszerzi a gombokat” című vitairatával kacsolatos véleményére Rowbotham már nem is volt kiváncsi.

Később a szerző egyszer egy pub mosdójába menekült Anthony Barnett elől, akit a többiek rendeltek ki hozzá, azzal a céllal, hogy visszahozza. Közben Barnett kint várt és azt követelte, hogy Rowbotham jöjjön ki és tegyék „racionális és politikai elemzés” tárgyává cikkét. Egy héttel később a szerkesztőbizottság megkapta Sheile lemondó levelét, melyben azt javasolta, hogy üljenek körbe és két perces csendet tartva, képzeljék el, hogy vaginájuk van – és akkor talán megértik miért volt neki nehéz megvitatni velük azt, amit a nőkről írt. Miután Tariq Ali felolvasta az összegyűlteknek, csend lett. Végül Anthony Barnett törte meg a csendet: “Ez gyalázatos!“ – kiáltotta.

Bevezetőjében Rowbotham felhozza, hogy „a hatvanas években sok nyilvánvaló kérdést a baloldalról egyszerűen soha nem tettek fel, és a politikai, illetve szociális tapasztalatok sok területét, érdekes módon, figyelmen kívül hagyták”. Az olvasó persze kételkedhet az utóbbi kijelentés igazságában, de mindenesetre Rowbotham személyes beszámolója kevés olyat ad hozzá a vitához, amit már ne hallottunk volna. Valószínűleg azok fogják majd a legmohóbban olvasni, akiket ő maga is megemlít, főleg azért, hogy újra megerősödjenek saját emlékeikben, esetleg megbotránkozzanak rajtuk. Az álmodozó baloldal igazi zátonyra futásának okaival pedig a könyv tulajdonképpen egyáltalán nem foglalkozik. Erről egy olyasvalakinek kell majd gondoskodnia, aki kevésbé kötődik fiatalsága mítoszához.

Öreg éveinkben úgy tűnik úgyanazt tesszük, amit az elöttünk levő generációk tettek: összedobáljuk az emlékeket, hogy egymásnak vigaszt nyújtsunk, vagy hogy életben tartsuk a régi kalandokat. Rowbotham által ajánlott további olvasmányok között főleg más végtelen nosztalgiautazások vannak: Sara Maitland – Igazi Menyország, Visszatekintés a 60-as évekre (Very Heaven – Looking Back at the 1960s), Richard Neville: Hippi hippi Shake (Hippie hippie Shake), Michelene Wandor’s Valaha feminista voltam, egy generáció történetei. (Once a Feminist: Stories of a Generation), Tariq Ali: Utcaharcos évek (Street Fighting Years), Nigel Fountain:Underground – A londoni Alternative Kiadó 1966-74 (Underground: The London Alternative Press 1966-74).

Kétségbe vonhatja-e bárki, hogy ebben a pillanatban is [2000] újabb kéziratokat készítenek azok az ötvenes éveikben járó emberek, akik késő tinédzser koruk, vagy huszas éveik dicsőséges napjait mesélik el újra? Körön belül talán fontosak, de miért kell a fiataloknak alapvetően mások emlékeinek gyűjtésével bajlódniuk? Ez olyan mintha 1965–ben, mikor mi nagyjából húszas éveinkben jártunk, elárasztottak volna minket egy csomó emlékirattal, amik a 20-as évek végén keletkeztek. Ha azt vesszük észre, hogy a fiatalok a hatvanas évekre csak úgy tekintenek, mint egy divatos fellángolásra és többre nem, akkor csakis arra jövünk rá, amire minden generáció rájön: fiatalnak lenni azokkal az idősebekkel való ellenkezést jelenti, akiknek már megvolt a maguk lehetősége. Nagyon úgy tűnik, hogy mindent újra kell kezdeni, nagyjából ugyanúgy, és többé-kevésbé a semmiből indulva. A fárasztó dolog az öregedésben az, hogy újra és újra ugyanazokat a dolgokat olvasod és írod. Azok a dolgok, amiket már tudsz, mindig újként vannak tálalva. A fiatalok felfedezik a globális kapitalizmust, a szexuális szabadságot, a szociális korlátozásokat, az öregek pedig rájönnek, hogy unják az egészet. Kinyitják az újságot, hogy elolvassák azokat a cikkeket, amiket már olvastak harminc évvel ezelőtt, vagy meghallgatják azokat a kinyilatkoztatásokat, amik évtizedekkel ezelőtt újak voltak nekik. És így tovább. Magunkba fordulunk, mint annak idején a szüleink tették és dörmögünk valamit a bajszunk alatt a filmek banalitásáról, a TV-programokról, és képes újságokról. Arra jutunk végül, hogy ezek nem nekünk készültek, de ahelyett, hogy megpróbálnánk megtalálni a módját a cselekvésnek és az eszmék generációnkon kívüli kicserélésének, emlékiratokat kezdünk írni, mint a visszavonult hadvezérek egy rég elfeledett háborúról, vagy úgy döntünk nem is olyan nagy baj, hogy megöregedtünk, mert a világ úgysem értette meg, amit érte tettünk és már nem elég jó hely a számunkra.

(1)Promise of a Dream: Remembering the Sixties (Verso, 2000) ISBN 1-85984-622-X
(2) A Wikipedia cikke Sheila_Rowbotham-ről: http://en.wikipedia.org/wiki/Sheila_Rowbotham

Fordította: Géza Gumikutya
(szerkesztette: komb, suaj)

Kapcsolódó linkek

Hozzászólások

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

hát igen,

amíg ő kiadósakat kefélt, utcára vonult, ijesztgette a lovakat a Grosvenor Téren, addig Warren Buffett és Soros György is tette a dolgát…
 :)

Fiatal lázadók a 60-as években

Magyarországon.

http://streamer.carnation.hu/mtvod2/mtv/2009/10/09/kalef_091009.wmv

Nem akarok összehasonlításokat tenni a mával, mert biztos megint negatív lennék.

Köszi

.

68 FR

a francia 68-ról most van 1 igen részletes cikk a rednews-on is:

„A magyar 68-as visszaemlékezéseken edződött olvasó bizonyára nem is nagyon érti, hogy Nyugat-Európában vajon miért érdekes olyannyira az 1968-as esztendő? Mire ez a nagy felhajtás? Ha 1968 mindössze az erkölcsök individualizálásának és a posztfordista társadalomba való átlépésnek volt a szimbolikus esztendeje, akkor mi az, ami valamiképp okot ad a megkérdőjelezésére? Mi benne a vitatandó? És mindenekelőtt: mit kéne ünnepelnünk benne? A fennálló rendszert? Az mindig rém unalmas, és jelen helyzetben kevéssé is indokolt. A végtelen unalomba, ürességbe fúló hivatalos 68-as kommemoráció és a reakciós 68-tagadás természetesen gyakran feltételezi, vagy kiegészíti egymást.”

http://rednews.hu/exkluziv/kifulladasig.html

Mindig jobban szerettem az

Mindig jobban szerettem az is-is logikát, ami mindenben a jót akarja meglátni, mint a sem-sem, és a vagy-vagy logikát, ami mindenben a rosszat. Sohasem szerettem, amikor valaki Marx kérlelhetetlen kritikáját akarja utánozni, és akkor hiszi magát eredeti gondolkodónak, ha mindenkinek beszól. Ezekben az írásokban ugyanis egy morzsányi lehetőséget sem láttam soha az előrelépés lehetőségére.

Egy példa a cikkből:
„Igen, 1968-ban egy dolog érdekes: a forradalom.
És egy ország: Franciaország.”

„Egy dolog”, „egy ország”, mennyire szánalmas már az ilyen retorika. Én egymillió érdekes dolgot látok 68-ban, és egyáltalán nem (csak) Franciaországban volt forradalom. Amikor Erhardt Miklóssal csináltam interjút ő éppen arról beszélt, hogy mindenki csak Franciaországról beszél, és meg se látják mekkora radikalizmus volt Olaszországban.

Még egy példa:
Én tényleg szimpatizálok a kommunista gondolattal, de ezt leírni 68-ról…? Egy barrikádon elmegy az ilyen duma, de egy elemzésben:
„A harc, mint mindig, ellenforradalmárok és forradalmárok között zajlik, a tétje pedig nem más, mint a kommunista hipotézis sorsa.”

Nekem ez gyerekes és agresszív.

hatvanas évek

„Jól éreztük magunkat, jó zenéket hallgattunk, saját készítésű egyenruhákat hordtunk, gyermekként tobzódtunk a drogok és fény-showk között. Kiadósakat keféltünk, utcára vonultunk, ijesztgettük a lovakat a Grosvenor Téren, és mindeközben igaznak és becsületesnek éreztük magunkat, hogy felkavarjuk az állóvizet”

Hát igen, én is valahogy így látom innen a távolból. Sokáig istenítettem a hatvanas évek nem tudom milyen generációját, főleg a nyugati részét, főleg a Londoniakat.

Egészen addig, amíg Londonban nem töltöttem egy kis időt, és rájöttem, hogy az egész jóval felszínesebb volt, mint amilyen világmegváltást én beleláttam. Az egész egy könnyed divathullám volt, amely végigsöpört ott, ahol engedték. Kiteremelt néhány milliárdos zenészt, producert, meg persze pár embert, akik komolyan gondolták a háborút (vagy békét), de ezekből az emberekből mindig pár van.

A hatvanas évek brit fiataljai tobzódtak, mert megtehették, mert volt idejük, pénzük, szabadságuk megtenni. A hatvanas években egyébként is sok dolog történt, az ember a holdra szállt, stb, stb. A generáció ezért is nagy, nem csak a hippik miatt.
Lazák lehettek, mert egy pokoli háború után a nyertes oldalra születtek.
Lázadtak, mert szabad volt lázadni, és divat volt lázadni, ha el is vitte őket a tüntetésről a yard, nem maradtak börtönben.
Máshol az ilyen hosszúra nőtt hajat levágta a rendőr.

„A hatvanas évek lázadói csúfos vereséget szenvedtek el a tőkétől és a kapitalista államtól.”
A kapitalista jóléti állam és a tőke tette lehetővé az ő lázadásaikat.

http://www.youtube.com/watch?v=fA51wyl-9IE
video 3. percében elkezd felállni egyszerre jópárezer ember, és én a távolból azt gondoltam, mindegyik ugyanarra gondol ugyanakkor. Pedig nem, ez a pár ezer ember visszament a hétvége után dolgozni, és jóval többet keresett, mint a világ azon része, akiket koruk ellenére nem neveznek nagy generációnak, mert nem a kapitalista jóléti állam polgárai, hanem például csak lenapalmozott vietkongok voltak. Felálltak, mert mindenki felállt, ahogy mások máskor karlendítettek, amikor a tömegpszichózis azt diktálta.

Azért a szám jó, és az egész megható, meg minden.

Teljesen egyetértek. A

Teljesen egyetértek. A (főleg nyugati) 60-as évek ma már csak divatnak tűnik. Az, hogy ma annak tűnik, azért van, mert nem sikerült átfordítani a protesztet gazdasági erővé, a termelési szférát is transzformálni, amely a felszabadulás elengedhetetlen feltétele lett volna.

Igazából két változás történt:
1) A kultúrában az uralkodó osztály kultúrája helyett a tömeg/munkások kultúrája lett domináns. Ez a kevésbé fontos, hiszen „csak” az derült ki ezzel, hogy ha a protesztmozgalomból kivonjuk az ellenkultúrát, nullát kapunk. (Ha a korábbi nyugati munkásmozgalomból vonjuk ki annak ellenkultúráját, akkor legalább ott maradnak a szociális vívmányok.) Ezért röhögök azon, amikor itt vagy a rendewson új ellenkultúrát próbálnak gründolni abban a hiszemben, hogy a keményedő erőszakosság mint meghatározó divatelem megakadályozhatja - a hippik és a punkok esetében megtörtént - integrálódást.
2) Elindult az internet és vele a digitális információ szabad másolásának mozgalma, amely mára - kis területen, de - sikeresen átalakította a kapitalista viszonyokat, megszüntette azok egyeduralmát. Ez iszonyúan fontos, mert itt - szemben Marcuse keserű helyzetjelentésével - tényleg visszaszorult a kapitalizmus.

E semmitmondó cikkel töltött melónál sokkal többet ért volna, ha a bennfentesek - akik az agapénál említett felületesség díszpéldányai - azon gondolkodtak volna egy órát, hogy hogyan lehet ezt a sz.r portált kinyitni az emberek felé.

elképesztő negatív vagy

elképesztő negatív vagy és pesszimista, nem jó érzés olvasni azokat amiket írsz. De nem vagy egyedül, több hozzászólás is van itt a cikk alatt, ami hozza a k-európai szokott „úgyse lehet” hangulatot.

Amúgy nyitott vagyok arra, hogy elmond, hogyan kell ezt a szar portált kinyitni az emberek felé. Írd meg a suaj@freemail.hu -ra vagy egy beküldött hírnek. Mondjuk amikor a legnyitottabb volt 2006 őszén, akkor meg olyan olvasók fanyalogtak, akiknek előtte tetszett jobban. És azt is írd meg, hogyan szerezzünk több munkaórát, önkéntest, mert terveim a nyitottabbá tételre nekem is vannak, de ha te nem csinálod meg akkor ki?

ez, amit elmondtok, az

ez, amit elmondtok, az USA-ra és Angliára igaz, de Franciao-ra nem. ott 68-ban óriási sztrájkhullám (talán a legnagyobb a történelemben?), gyárfoglalások és masszív összecsapások a rendőrséggel jellemezte a helyzetet. ideológiailag is sokkal radikálisabb volt a dolog. ez tényleg egy forradalmi kísérlet volt, de gaulle ugye a Németo-ban állomásozó francia csapatokhoz menekült és azon morfondírozott hogy bevesse-e a katonaságot Párizs ellen. az más kérdés, hogy a dolog itt is elbukott, de akkor is más volt a nagyságrendje.

plusz: a „hippi” izék összekeverése a francia 68-cal nonsense, a kettőnek nem is volt egymáshoz semmi köze, az előbbi ugye amerikai és későbbi jelenség…külön témák.

majd 68 júniusában az

majd 68 júniusában az egész francia baloldal katasztrofálisan kikapott a választásokon… De Gaulle a választások kiírásával a lehető legügyesebben oldotta meg a helyzetet.

Igen, ez is igaz,

Igen, ez is igaz, természetesen. Ettől még ami májusban Fro-ban ment, azt egy forradalmi kísérletnek, vagy kvázi-forradalomnak lehet nevezni. vagy mindenesetre nem „diáklázadásnak”, az biztos. az igazi (sikeres) forradalmakat sem a többség szokta csinálni.
Mindennek nyilván sok tanulsága van.

mindenesetre a FR-i (és mondjuk az olaszt, ami szintén sztrájkhullámot jelentett) felfordulást a későbbi kaliforniai hippi-divattal összekeverni csúsztatás, minimum.

Kedves névtelen, ha volt

Kedves névtelen, ha volt bátorságod egyből „nonsese”-ezni ahelyett, hogy „nem értem, hogyan kapcsolódik X az Y-hoz a gondolatmenetedben”-t írtál volna (vagyis arrogáns vagy), magyarázd meg, hogy miért nem játszott a francia munkásság (a lecsengő gyárfoglalások és elmaradozó masszív összecsapások, szakszervezet és PCF által elfojtott sztrájkokkal együtt) retrográd szerepet 1968/69-ben Franciaországban?!

hippi

Woodstock 69 ben volt, szóval a hippik nem későbbiek :)
A cikk meg a londoniakról szól elsősorban.
Ehhez a cikkhez az úgynevezett „hozzászólással” a cikkhez szerettem volna hozzászólni.

Az érdekes az, hogy ezt a különbséget ma is érezni a két országban (én érzem).

zenei aláfestés 2:

http://www.youtube.com/watch?v=sUHMltEOLds

korral jár

„nem is igazi fiatal, aki nem akarja megváltani a világot”
na ki is mondta ? google nem mondja meg, egyébként Kádár

a többség kb 30 éves korára kinövi a fiatalkori eszméket
belefárad vagy realistává válik, mindegy

akik most ide írnak 20 évesen, azok most biztos azt gondolják, hogy ők biztosan nem
azt kívánom nekik, hogy úgy legyen

ja, teréz anya is biztos

ja, teréz anya is biztos majd belefárad
kis húszéves libuska

majd ha felnő ő is olyan lesz, mint rogán antal meg a jóöreg zuschlag jános, akik realisták.

teréz anya

„Kalkuttai Teréz anya a Nobel-békedíj átvételekor tartott beszédében szó szerint azt mondta: „A béke legnagyobb ellensége az abortusz.” Micsoda? Hogyan lehet komolyan venni, nemhogy komolyan Nobel-díjra méltónak találni azt az asszonyt, aki ilyen valóságtól elrugaszkodott ítéletet tesz? Mindazok, akik hajlamosak bedőlni a szenteskedően képmutató Teréz anya jelenségnek, olvassák csak el Christopher Hitchen The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice (Misszionárius póz: Teréz anya elméletben és gyakorlatban) című könyvét.”

Richard Dawkins: Isteni téveszme (részlet)

ld. wiki

rézanya (de ez egy másik, szintén rég elfelejtett háború)

1. richard dawkins híres evolúciós biológus elsőrendű forrásként kezelhető a saját szakmájában, azon belül is különösen ami az általa képviselt irányzatot illeti. ám amióta ez a nagy tekintélyű tudós olyan kérdésekben is megpróbált — és máig is egyfolytában próbál — kompetensnek látszani, melyekben senki élő ember nem lehet kompetens (egy példa: van-e isten), minden, a tudományán kívül eső területen el kell utasítanunk véleményét, csakúgy, mint ténymegállapításait.
2. teréz anya katolikus szerzetes volt. a vallásnak sajátos hittételei vannak, melyek a vallásgyakorlóra nézve egyfelől kötelezők, másfelől magától értetődnek. teréz anya érveiben kívülállóként sem találok semmi kivetnivalót. richard dawkins idézete és kommentárjai nélkülözik a bármely kívülállótól elvárható megértés minimumát.
3. amíg r. dawkins tette a dolgát, vagyis képességeit élvezetes szellemi munkának szentelvén segítette tudományának fejlődését, teréz anya is tette a dolgát, azaz fáradhatatlanul segítette a nyomorgókat. (amíg r. dawkins irracionális, műveletlen szövegekkel froclizta hívő embertársait, ráadásul mindezt a „racionalitás”-ba és a „műveltség”-be vetett hite tetette vele, addig teréz anya ugyanúgy segítette a nyomorgókat, és ügyet sem vetett r. dawkinsra.)

Terézia

Egy kedves idézet Teréz anyától: „Hálát adok Istennek a szegényekért, mert így ki tudom mutatni szeretetemet”. No comment.

legalább őszinte volt

azannya

1. wow! richard dawkins nem tesz mást csak a vallási vezetők húdenagy kompetenciáját kérdőjelezi meg! pont azt mondja amit te is, hogy ebben nem lehet senki kompetens (épp ezért nem lehet elutasítani az ő véleményét sem), ezért nem kéne az istenre, szentszövegre, kompetenciára hivatkozó vallás(i vezetők) által előírt dolgokat követni/hinni.
2. „teréz anya érveiben kívülállóként sem találok semmi kivetnivalót”
milyen érvek? az hogy „írva vagyon” nem érv! (ld. nobeldíj lecture)
3.” teréz anya is tette a dolgát, azaz fáradhatatlanul segítette a nyomorgókat”
a hsz-em pont erről szólt, tehát hogy k.ra nem így van. utána lehet nézni.

a fűzfán fütyülő terézangyalát

1. richard dawkins tudományos tétellé próbálja tenni az ateizmust. ez egy hülyeség, kurva vicces, amikor borzasztó okos tudósok kívül merészkednek okosságuk szféráján, és elfelejtik, hogy már nincsenek ott. tisztára, mint amikor híres táncdalénekesnők/sportolók politikáról osztják az észt. vagy amikor vida gábor akadémikus bebizonyítja, hogy a homoszexualitás betegség.
2. common sense. az írásról egy szó sem.
„But I feel that the greatest destroyer of peace today is abortion, because it is a war against the child - a direct killing of the innocent child - murder by the mother herself.”
3. erről idéztél egy r. dawkins könyvből, melyben ő idézi teréz anyát. r. dawkinsról egyrészt megindokoltam, hogy miért nem tekinthető forrásnak semmi a genetikán túlmutatón, másrészt, ő se állított teréz anyáról olyat, hogy ne segített volna a nyomorgókon. ettől még lehet, hogy igazad van, várom ennek jeleit.
4. az abortusz-viták, és a hatalom beleszólása az anyák döntésébe sok társadalom, és sok-sok ember életét keseríti meg. ebben teréz anyának semmi szerepe nem volt.

...

1. mintha nem is olvastad volna amit írtam: nem tesz mást csak a vallási vezetők húdenagy kompetenciáját kérdőjelezi meg! pont azt mondja amit te is
2. az írásról egy szó sem? és hogy folytatódik az idézeted? „And we read in the Scripture, for God says very clearly:…” :D
de ha amit idéztél nem veri ki nálad a biztosítékot, meg „common sense”, akkor lehet h nem is érdemes folytatnom - bár ez ellent mondana a 4. pontban megfogalmazott gondolatodnak: „a hatalom beleszólása az anyák döntésébe sok társadalom, és sok-sok ember életét keseríti meg”
akkor most melyik a követendő?
3. már az önmagában gyanús kéne, hogy legyen, hogy nobel díjat kapott (ld. obama-s poszt), meg hogy boldoggá avatták :)
viccet(?) félretéve: terézanya gyerekkorában bekattant és a vallás lett a mániája és egyetlen célja volt imádkozni meg minél több pénzt hazaküldeni a vatikáni kincstárba (sok millió $-ról beszélünk)
a szegények megsegítéséről - szegénység felszámolásáról nem volt értelmes koncepciója (mint például a szocializmusnak), a pénzt meg lenyúlta.
itt van pár link, el lehet indulni ezen, (a mátrixból neked kell kilépned:), nem 2 ember kritizálta, és szerintem is kár időt pazarolni erre a nyanyára. részemről nem is fogok többet.
http://www.youtube.com/watch?v=9WQ0i3nCx60
http://www.meteorbooks.com/index.html
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Missionary_Position_%28book%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Mother_Teresa#Global_recognition_and_recept…
http://www.newstatesman.com/200508220019

+ld. Jesse James hozzászólását :)

4. az első mondattal egyetértek; és ezért nem kéne az egyházi hatalomnak beleszólni. a második mondatod - ne feledjük ő a pápa után a leghíresebb személye az egyháznak - pedig pont az idézeted miatt nem igaz lásd2. :)

Milyen pénzeket nyúlt le

Milyen pénzeket nyúlt le pontosan Terézanya? AZt küldte a Vatikánba, vagy volt neki külön ciprusi folyószámlája?:)) Szerintem Terézany anemigen látott életében (sok) pénzt…
És basszus minek legyen egy albán betegápoló apácának koncepciója a szegénység legyűréséhez? Ez most olyan, mint a nemi betegségekkel foglalkozó orvost megvádolni, hogy nincsen koncepciója az AIDS gyógyítására. Teszi, amit tud, a maga szerény eszközeivel, társadalom/orvostudomány dolga a koncepciók kidolgozása, ő majd talán segít gyakorlatba átvinni. A másik meg, hogy igen mondjuk a szocializmusnak borzasztó szép elvi koncepcióik vannak a szegénység legyűrésére. Viszont érdemes mérlegelni, hogy mi a hasznosabb: kávéházban elméleti megoldásokról agyalni (szocialisták) vagy menni, és tenni ellene(Terézanya)? Amúgy az eddigiek alapján szocialistáknakm NINCS értelmes koncepciójuk a szegénység felszámolására. Nekik értelmes (gyakorlati!) koncepciójukat eddig csak a szegénység fenntartásáról, elmélyítéséről, intézményesítéséről, illetve legjobb estben is a társadalmon való szétterítéséről láttuk!

hivatkozások

az általad bemutatott linkek:

1. Christopher Hitchens filmje
2. Aroup Chatterjee könyve
3. Christopher Hitchens könyve
4. Aroup Chatterjee könyvére + vallási összezördülésekre való hivatkozás

5. Egy 2005-ös lesújtó „undercover” jelentés egy TA alapította kórházról
(TA 87 évesen bekövetkezett halála után nyolc évvel, amely gyakorlatilag irreleváns TA fiatalkori céljai szempontjából)

+ Jesse James hozzászólása

0. ez az egész

0. ez az egész terézanyaügy most ugye csak azért van, mert én hoztam egy példát (egyet a sok százezerből) arra, hogy ideáljainknak élni nem ifjonti bohóság, hanem a legértelmesebb élet.
1. de olvastam, csak nem vettem szentírásnak, ha megengeded. r. d. nem az egyházi vezetők, hanem az istenhit, és azon belül leginkább a kereszténység ellen harcol, anélkül, hogy arról a legalapvetőbb tudnivalókat beszerezte volna.
2. nem ugyanarról a helyről idézünk.
2. a néni nem ugyanúgy gondolkodik, mint én, de ezzel önmagában még nem szolgált rá megvetésünkre. ő nem diktátorként, és nem törvényhozóként, hanem filantrópként lépett fel. abortusz-vitában még nem hallottam senkit reá hivatkozni. hatalmas tekintélyét, mint hatalmat módjában állt volna bármire használni, amire csak akarja, és úgy tűnik nem erre akarta.
3. ez önmagában még nem kell, hogy gyanús legyen. sok-sok példa sorakozik mindenre.
3. vallás volt a mániája. nem. csak volt neki vallása. megesik. miért nem te, vagy én, ateisták, gyűjtünk milliókat a szegényekre, és törölgetjük a gennyet leprás afrikai kölkökről?
3. koncepciója nem volt. de neked sincs, tehát te is egy álszent ribanc vagy.
3. a linkgyűjteményed ahhoz a 2 emberhez hozzáad még kettőt, és lehet, hogy igazat beszélnek, lehet, hogy nem. az eddigi két ateistához hozzájön még egy hindu, akinek a változatosság gyönyöre kedvéért nem az a baja vele, hogy hisz istenben, hanem, hogy nem az ő istenében hisz, és támadja a hindu kasztrendszert.
3. JJ hozzászólása még r.d. érveinél is egy fokkal primitívebb. some people are christian, get over it.
4. some people are christian, get over it.

Nobel díj - szövegértés

A jelenlegi Nobel béke díjat egy olyan ember kapta, aki megszálló csapatokat állomásoztat több teljesen ártatlan országban, amelyet az általa vezetett ország megtámadott. irakban és afganisztánban több millió áldozata van az usa indította háborúnak, melyet B.O. továbbra is folytat.

Ennyit a nobel díjra méltó emberekről, amely díjról itt nem esett szó.

Elmagyarázom, miről szólt a hsz, mert úgy tűnik, az illető anyó nevén kívül más nem jutott túl a retinaövezeten.
Arról szólt az ironikus hsz, hogy bizonyos emberek életük végéig következetesen képviselnek általuk világot megváltónak tartott eszméket (legyenek azok tévesek akár) míg mások már fiatal korukban sem a világot akarják megváltani, hanem a saját gesztenyéjüket sütögetik, tehát nem áll az” idős koromra kinövöm fiatalkori elveimet” állítás.

erik satie mondta:

Quand j’étais jeune, on me disait : „Vous verrez quand vous aurez cinquante ans”. J’ai cinquante ans, et je n’ai rien vu.

amikor fiatal voltam, azt mondták: majd meglátod, ha ötven éves leszel. ötven éves vagyok, és nem láttam meg semmit.

szövegértés?

gúnyolódunk?
Elmagyarázom, miről szólt a hsz-om, mert úgy tűnik, a nobel díjon kívül más nem jutott túl a retinaövezeten.
Arról szólt az hsz, hogy Teréz anya már fiatal korában sem a világot akarta megváltani, hanem az egyház gesztenyéjét sütögette.
Ezért Teré zanya mint példa rossz.

Az egyház gesztenyéje

„Arról szólt az hsz, hogy Teréz anya már fiatal korában sem a világot akarta megváltani, hanem az egyház gesztenyéjét sütögette.”

Ha szerinted erről szólt, ám legyen, szerintem nem erről szólt.

Az, hogy Teréz anyának mi a véleménye az abortuszról, elég keveset nyom érvként abban a kérdésben, hogy szenteskedő (rofl) és képmutató volt-e Teréz Anya vagy sem, és meg akarta e váltani a világot, vagy sem.

terézváltás

nem nagyon akarok terézanyaspecialista lenni, úgyhogy csak a legszükségesebb mértékben néztem utána.
t.a-t az egész világon összesen két ember kritizálta érdemleges nyilvánosság előtt. egy tudós, aki ismeretterjesztő és ateizmust propagáló munkájáról (harcáról inkább) ismert, és egy újságíró. ezeknek az embereknek az álláspontja valami miatt nem került bele se a semlegességére oly kényes wikipedia kánonjába, és sehol máshol sem találtam ennek irodalmát. mivel én nem vagyok hajlamos elhallgatott, titkolt, s egyszerre tetszetős, népszerű információkban hinni, a kutatást eredmény híján lezártam.

a világ már meg van váltva, nem kellek én ahhoz, mondaná t.a.
attól tartok nem mondaná. benyomásom szerint nem volt túl sok irónia benne, sem önreflexió, se egyáltalán semmi, ami e mai világban valakit felkapottá szokott tenni. hogy mi tette azzá, nem tudom, mert rajta kívül még sok önkéntes éli egész életét szegények, éhezők, üldözöttek és betegek között. de ha már az lett, élt vele, biztos örült is neki, mert a hiúság az embertermészetes velejárója, de nem lett nagy arca, ugyanolyan egyszerű kis albán nénike maradt, azzal a különbséggel, hogy a médiának is megadta, ami a médiáé. pózolt neki, amennyire kell. aztán mondta, amit gondolt, csinálta, amit akart. nekem meg csak véletlenül jutott eszembe, mert, mint fentebb olvasható, sok ember ilyen. és sok ember nem ilyen. a fiatalok-öregek sztereotípiát meg nyomassátok inkább parlagfűző cikke alatt, ni:
http://indy.media.hu/comment/reply/13827#comment-form

izé

hár elég fura „humorod” van
miért is avatták boldoggá ?
jó lenne, ha az elmúlt 60 évből meg tudnál nevezni még 1-2 olyan embert, aki szintén az egész életet egy jó ügy szolgálatának áldozta fel
javaslom, ne a Nobel békedíjasokkal kezd
biztos vannak még jó emberek, de azok nem menők 2009-ben

de bizony

a jó emberek mindig menők.

emberléttel jár

a cikk pl. egy olyan emberről szól (sheila rowbotham) aki ugyanazt gondolja lényegében ma is, mint 25 évesen (bár csalódott, hogy „nem sikerült”). sz’al nemtom ezt mivel támasztod alá. persze ez a közhely, és tényleg, MO-on mindenki szinte ezt a röppályát írta le (felszínes „lázadóból” konformista liberális), de nagyobb országokban legalább annyi ellenpélda is van. úh nem az életkorod számít, hanem a nézeteid helytálló/hamis volta. na.

alátámasztás

a nagyobb országokban (USA hippi mozgalom, Franciaország 1968) a mai 60 évesek 99%-a a fogyasztói társadalom megbecsült tagja, mai saját magára 40 évvel ezelőtt azt mondta volna, hogy kispolgár.
ok, van pár, aki 60 évesen is lázadó, de nem sok
 szerintem

Lehet, hogy ez a

Lehet, hogy ez a tendencia-már, ha létezik-nem is baj hippibalos szempontból. A népi bölcsesség ugyanis úgy szól, hogy a fiatal konzervatívnál csak egy rosszabb van, az pedig az öreg liberális:))
Vagy fordítva:))

alátámasztás

egyszer kanadában stoppoltam, és voltak egész napok is, amikor olyan rossz helyen tettek ki, hogy ott senki nem vett fel. egy ilyen napon, egy ilyen helyen álldogálva délután kerültem össze egy 50 év körüli nővel, aki reggel óta figyelt, és bár semmi dolga nem volt semmerre, autójával átvitt a szomszéd városba. közben beszélgettünk. kiderült, hogy fiatalkorában, amikor hippi volt, keresztül-kasul végigstoppolta mindkét amerikai kontinenst. diplomata lett.
ezzel a tíz évvel ezelőtti történettel (köszönöm, hogy végigolvastad) azt támasztom alá, hogy az efféle statisztikák nem támasztanak alá semmit. a nő a fogyasztói társadalom megbecsült tagja, sőt, diplomata, de a hippisége nem tűnt el nyomtalanul. segített egy csimbókos hajú, koszos, büdös, borostás, fiatal gyereknek, aki részint tíz éve, részint a stoppolás következtében voltam, és nem is vártam többet, mint hogy elvigyen, aki amúgy is arra menne.
nem tudhatjuk, hogy ebből a nőből hány darab szóródik a világban szerteszéjjel, mert ezt statisztikával mérni vagy lehetetlen, vagy kényelmetlen, így vagy úgy, de azt hiszem, nem méri senki. és ez a valóság, nem az, hogy hány bankár van.

sztori 2

A bátyám, aki minden évben pár hetet egy hegyi faluban tölt Krétán, megismerkedett ott egy pár hippivel, egyikőjükkel eléggé jól, a csávó sokat mesélt az életéről. Több éve ismerték egymást. Egy viskóban lakott, angol, és azt mondta, ő megmaradt hippinek 55 éves koráig. Nemrég közös ismerősük visszalátogatott Krétára, ugyanabba a faluba, és az illető megmaradt hippi már nem volt ott. A kávézós elmondta a sztorit: az interpol pár hete egy nagy pedofil-leleplező akció keretében elfogta a nemi erőszakért és gyerekmegrontásért körözött csávót, aki Krétán egy hegyi faluban bujkált pár éve.

Kádár ki is végezte...

…a fiatalokat akik nagyon pattogtak 56-ban.

-!!-

Kösz, hogy felraktad.